22 مه 2023 - به خوبی مشخص شده است که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند، اما دلیل آن به طور کامل درک نشده است و این موضوع، مرکز توجه تحقیقات فعلی بود.

اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست، مکانیسم جدیدی را کشف کرده اند که نشان می دهد افزایش مصرف قند و افزایش قندخون برای ایجاد پلاک آمیلوئید در مغز کافی است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش می دهد- پلاک های آمیلوئیدی از پروتئین های سمی در مغز تشکیل می شود.

یافته های این مطالعه به صورت آنلاین در JCI Insight منتشر گردید.

دکتر Shannon Macauley، دانشیار فیزیولوژی و فارماکولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ویک فارست و محقق اصلی این مطالعه، گفت: ما می‌خواستیم درک بهتری از تغییرات متابولیک در دیابت داشته باشیم همان تغییراتی که مغز را در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌دهد یا آسیب‌ در حال شکل ‌گیری در مغز افرادی که در آینده بیماری آلزایمر برای آنها تشخیص داده می شود را تسریع می ‌کند.

با استفاده از یک مدل موش، تیم تحقیقاتی نشان داد که پلاک‌های آمیلوئیدی زمانی که آب قند به جای آب آشامیدنی معمولی به موش ها داده شود، بیشتر تشکیل می ‌شوند. آنها همچنین دریافتند که افزایش قند خون باعث افزایش تولید آمیلوئید بتا در مغز می شود.

دکتر Macauley، گفت: این یافته قابل توجه است زیرا نشان می دهد که مصرف بیش از حد قند برای تکثیر پلاک آمیلوئیدی و افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، کافی است.

برای درک بهتر محرک‌های مولکولی این پدیده، محققان یک حسگر متابولیک را بر روی نورون‌ها شناسایی کردند که تغییرات در متابولیسم را با فعالیت عصبی و تولید آمیلوئید بتا مرتبط می‌ کرد. این حسگرها به عنوان کانال های پتاسیم حساس به آدنوزین تری فسفات(ATP) یا کانال هایKATP شناخته می شوند.ATP ، یک منبع انرژی است که تمام سلول های زنده برای زنده ماندن به آن نیاز دارند. این کانال‌ها حس می ‌کنند که چقدر انرژی برای عملکرد سالم در دسترس است و اختلال در این حسگرها نحوه عملکرد طبیعی مغز را تغییر می دهد.

دکتر Macauley، گفت: با استفاده از تکنیک‌های ژنتیکی در موش‌ها، این حسگرها را از مغز این حیوانات حذف کردیم و نشان دادیم که افزایش قند خون دیگر باعث افزایش سطح آمیلوئید بتا یا تشکیل پلاک آمیلوئید نمی‌شود.

سپس، محققان بیان این حسگرهای متابولیک را در مغز انسان مبتلا به بیماری آلزایمر بررسی کرده و دوباره دریافتند که بیان این کانال‌ها با تشخیص بیماری آلزایمر، تغییر می‌ کند.

به گفته ی دکتر Macauley، این مطالعه نشان می دهد که این حسگرهای متابولیکی ممکن است در ایجاد بیماری آلزایمر نقش داشته باشند و در نهایت منجر به درمان های جدید شوند.

دکتر Macauley،گفت: چیزی که قابل توجه است این است که دستکاری دارویی این کانال‌های KATP ممکن است، یک مزیت درمانی در کاهش پاتولوژی آمیلوئید بتا برای بیماران دیابتی و پیش دیابتی به همراه داشته باشد.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230522/Metabolic-sensors-may-play-a-role-in-the-development-of-Alzheimers-disease-study-suggests.aspx